Algemene absintdiscussie

Hoe zit dat nu met Absint ?

Batchainpuller (12/03/07 om 17:27:16):

Hallo,
nieuw op het forum.
khou wel van absint, heb het altijd een fascinerend drankje gevonden met de nodige mythe en lulkoek eraan om het te maken tot wat het vandaag is, plus hou ik wel van anijs en dergelijken. Herbs & Spices zijn geweldig.

Kheb ondertussen al aardig wat flesjes getest en heb ondertussen wel al wat zeer lekkere dingen tegengekomen en ook bucht en ook wel flesjes met een ongelooflijk sterke dronk, maar wel goed.
Goed gemaakte sterke drank brengt je in een andere roes dan bv bier of wijn.
je wordt er helderder, scherper en niet  zo motorisch gestoord zat van.
Van wijn val ik in slaap, wel lekker, van bier word ik ziek en zeer zwalpend.
wel erbij vermelden dat ik eigenlijk zelden teveel drink, de laatste keer dat ik echt zat was is al jaren geleden en was erg genoeg dat men reacties me stoppen als het die richting dreigt uit te gaan.  
Eigenlijk drink ik heel weinig alcohol in verglijking met de meesten rondom mij, want er kan gerust week of langer passeren zonder dat er iets alcoholisch in men lijf komt, maar geregeld koop ik me wel een fles absinth of champagne om te genieten omdat ik merk dat beide mits voorzicht een enorm heldere vrolijke dronk hebben en als het kwaliteit is s'anderdaags niet straffen.
Het is ook al jaren geleden dat ik verschillende alcoholische dranken op dezelfde avond nuttig, dat heb ik al snel afgeleerd, dat zorgt meestal maar weer voor dat zwalpende wat ik niet graag ervaar.

Een straf glas absint is genoeg om me in good spirits te brengen.

MAar goed dus klees hier net in het distilleren of refractioneren topic dat distileren van alcohol zonder vergunning een misdrijf is?

Ook als je 1 keer gekochte alcohol met tax distileert?
en al die mensen die thuis dan van die fruitdingetjes maken?

want ja ik heb natuurlijk al een lange tijd interesse in het maken van absinth en heb me ondertussen al het nodige verzameld buiten 1 belanrijk kruid, De absinth zelf, kvraag me dus af waar o waar  ik dit verkrijgen kan

kheb een oud zwiters recept, alle kruiden op het lijstje buiten dus.... ja.

Oh en wat is hier op het forum algemeen aangenomen als de absinthe om een keer geproefd te hebben.

Mij lijkt het eigenlijk dat echte absinth niet echt lekker kan zijn zonder suiker en water, terwijl het grootste deel op de markt tegenwoordig al puur lekker is gemaakt en gezoet.

Mij lijkt het dat het eerder een medicinale bittere smaak moet hebben, zoals je een lepel levertraan of zo moest doorslikken...niet?

Dan slagen die Tjsechische toestanden daar wel goed in :-D... pff nee das niet men ding, kwil dat zwitsers recept proberen en dan experimenteren tot iets wat lijkt op een zomerwandeling in Zuid Frankrijk.

 

Zenzero (12/03/07 om 18:21:43):

Sorry, maar deze vraag verdient, of sterker nog, schreeuwt om de reactie van een kenner!

Wie..?

 

sixela (12/03/07 om 21:43:37):

Batchainpuller schreef:


Ook als je 1 keer gekochte alcohol met tax distileert?

Ja (zelfs nadat distilleren met twee ellen wordt geschreven).


want ja ik heb natuurlijk al een lange tijd interesse in het maken van absinth
Maar duidelijk niet in het correct spellen. De nederlandse spelling is absint.

kvraag me dus af waar o waar  ik dit verkrijgen kan

Het heet alsem, of absintalsem.


Oh en wat is hier op het forum algemeen aangenomen als de absinthe om een keer geproefd te hebben.

Pernod Fils 1914. Neen, je kunt die niet kopen, alleen verdienen.


Mij lijkt het eigenlijk dat echte absinth niet echt lekker kan zijn zonder suiker en water, terwijl het grootste deel op de markt tegenwoordig al puur lekker is gemaakt en gezoet.

Het grootste deel bocht op de markt mag dan gesuikerd zijn, suiker is geen vereiste om echte absint lekker te maken. Onder andere anethol  (in anijs en venkel aanwezig) is al vrij zoet, en dat volstaat ruimschoots.


Mij lijkt het dat het eerder een medicinale bittere smaak moet hebben, zoals je een lepel levertraan of zo moest doorslikken...niet?

Niet. absintsalsem bevat het wateroplosbare en gruwelijk bittere goedje absinthine, maar daarom distilleer je ook (absinthine is namelijk nauwelijks alcoholoplosbaar).


Batchainpuller, als je de kerel bent die op termijn een R.F. Royce spiegel en bijbehorende Dob wilt: je  gaat in een astronomieforum toch ook niet over spiegelslijpen beginnen na bij Lidl een plastieken kijkertje gekocht te hebben?

Probeer je eerst wat te informeren.

Er is een goed artikel op Wikipedia over absint, weet je (absinthe in het Engels). Met draadjes naar vele wonderlijke plaatsen.

En veeg je voeten eens af aan de deur - begin alvast met een spellingsmodule te installeren op je browser; ik krijg koppijn als ik je bericht lees.

 

Helfrich (12/03/07 om 22:02:40):


Het heet alsem, of absintalsem.

Dat koop je bij een (traditionele) drogist of bij een reformwinkel zoals Erica. Het is niet moeilijk te vinden.
Onder andere anethol  (in anijs en venkel aanwezig) is al vrij zoet

Dertien keer zoeter dan suiker (hoe ze dat ook gekwantificeerd mogen hebben).

Batchainpuller, voor mijn beeldvorming, wat heb je zoal aan absint gedronken? En waar heb je de "goede" gevonden?

 

Zenzero (12/03/07 om 22:08:42):

sixela schreef:

Ja (zelfs nadat distilleren met twee ellen wordt geschreven)... [[b][color=Green]FFWD >>[/color][/b]]...En veeg je voeten eens af aan de deur - begin alvast met een spellingsmodule te installeren op je browser...

En jij dacht dat ik, erg was?!

"Impossible is Nothing" (Chinese gezegde)
...ik krijg koppijn als ik je bericht lees.

Je hebt vast wel een adequaat middeltje in huis om er weer vanaf te geraken.


 

Zenzero (12/03/07 om 22:10:07):

Helfrich schreef:


Batchainpuller, voor mijn beeldvorming, wat heb je zoal aan absint gedronken? En waar heb je de "goede" gevonden?


Dat meen je niet :o

 

sixela (12/03/07 om 23:26:14):

Zenzero schreef:


En jij dacht dat ik, erg was?!


Neen; jij, hebt gewoon, iets met, komma's.

 

Batchainpuller (12/04/07 om 19:30:32):

Goh zeg, op alle Fora waar je komt tegenwoordig wordt je door alexis van antwoord gediend.

En als het op Absint aankomt schiet meneer uit zijn sloef, geweldig, mag hoor, ja het spellen, men excuses, maar vaak laat ik wel een steek vallen.

Euhm natuurlijk heb ik me al geïnformeerd over absint en artikels gelezen en wat het is.
Enkel vind ik het goedje niet snel in men omgeving.

Gelukkig maar -denkt ie dan- ...
Het distiellenelleneren als het dan al zou plaatsvinden gebeurt in een gecontroleerde en ervaren omgeving.
Ik hou me bezig met het macereren en het verzamelen van de kruiden.
waarvan de meeste dus zonder probleem voorhanden zijn.

ja op men vraag van wat men eens zou moeten proeven, komt ie meteen met een fles van 1914 aan, kbedoel iets wat nu verkrijgbaar is en algemeen aangenomen wordt als een goede absint.
En ook betaalbaar is voor de sterveling.

wat heb ik al gedronken?
In no particular order:
Absenta La Cour 70%
Absenta La Cour 89,9% II
Versinthe La Blanche 57% II
Versinthe 45% II
Sebor Absinth 55%*
Absinthe Perla Vella 69%*
Absenta Tunel 70%*
Duplais  72% II
Absinthe Blanche De fougerolles 72% II
Absente 55%
L'amesinthe 45%
Goh en nog wat dingen ergens op locatie maar niets dat me nu nog binnenschiet.

waarvan ik die met een sterretje echt niet te drinken vond en die met II streepjes hebben me een lekkere en leuke avond opgeleverd.

Als ik niet mag meedoen dan moet je het maar zeggen hoor :-)

De medicinale verband leg ik met bv. Absinthe Ulex die zien er zo uit zoals ik dat me een beetje vroeger zou inbeelden voor de belle epoque... zo'n kruidentinctuur als underberg of zoiets, waar je een glasje van dronk als je wat last had van je maag.


 

Helfrich (12/04/07 om 19:49:35):

Batchainpuller schreef:

Goh zeg, op alle Fora waar je komt tegenwoordig wordt je door alexis van antwoord gediend.


Jullie kennen elkaar? Wat hartverwarmend!


Absenta La Cour 70% II
Absenta La Cour 89,9% II
Versinthe La Blanche 57% II
Versinthe 45% II
Sebor Absinth 55%*
Absinthe Perla Vella 69%*
Absenta Tunel 70%*
Duplais  72% II
Absinthe Blanche De fougerolles 72% II
Absente 55%
L'amesinthe 45%


Duplais en BdF zijn wel okay. Voor Blanche de Versinthe heb ik nog steeds een klein zwak vanwege het "garrigue"-karakter, maar een goede absint is het niet. Misschien meer iets voor Fragonard dan voor een absintdistilleerderij. Die absenta's ken ik niet.

De medicinale verband leg ik met bv. Absinthe Ulex die zien er zo uit zoals ik dat me een beetje vroeger zou inbeelden voor de belle epoque...


Vergeet Ulex.

 

Barski (12/04/07 om 20:11:03):

"zwalpend" is een woord?

 

anrepta (12/04/07 om 20:21:18):

Barski schreef:

"zwalpend" is een woord?

Volgens vandale:

zwal·pen (onov.ww.)
   1 zich golvend verheffen

 

Batchainpuller (12/04/07 om 21:09:54):

Is dit een absintforum of tien voor taal?

 

Zenzero (12/04/07 om 21:21:48):

3 of 5 voor 12 (kies maar)

 

Helfrich (12/04/07 om 22:35:32):

Er zijn dagen dat ik mij golvend verhef.
Denk ik.

 

Zenzero (12/04/07 om 23:21:53):

Al zwalpend en mits begeleid daardoor, in good spirits gebracht, acht ik dat niet geheel onvoorstelbaar.
(ik kan er zelf ook wat van hoor)

Maar serieus, het zal niet de laatste zijn die de Nederlandse taal verijkt met nieuwe woorden en uitdrukkingen, getuige prachtige toevoegingen zoals o.a.: Gekte, Joe, Mufdrank (?!), Wel, en ook, en Wie is u? Allen ontsproten aan het brein van Multi Kunstenaar Wim T. Schippers.

En laten we Koot en Bie, en Jiskefet vooral niet vergeten.
(Want daar kijk ik vaak naar, vind ik leuk, van dat soortement van absurdistische humor, dan vinden andere mensen je apart, als je daar van houdt en ik doe graag aparte dingen, ik ben zoals ze dat noemen, 'n apart iemand.
Ik gebruik ook vaak ingewikkelde en (hier hoort een moeilijk woord waar ik de betekenis niet zo een, twee drie van kan vinden dus...) woorden waar ik dan vaak eerst de betekenis van moet opzoeken op diverse www internet pagina’s zoals daar onder anderen zijn: mijnwoordenboek.nl en synoniemen.net, maar ik schaam me er niet voor om dat toe te geven, want ik ken namelijk geen (moeilijk woord) gêne ik ben nu eenmaal apart.
Ook luister ik graag naar jazz en klassieke muziek, lekker (weer zo’n ingewikkeld en moeilijk woord) eclectisch bij vlagen, maar bovenal apart hè. Kunst (behalve lelijke dan) vind ik ook mooi - meld ik op de valreep nog even, om te verkomen dat iemand die vraag moet stellen.

Zo, ik merk dat de sederende werking van de aan mij voorgeschreven medicatie, begint af te zwakken, dus ga ik maar eens aan de drank, voor de verandering. en voor alle duidelijkheid, absint, wel te verstaan dat daar vooral geen misverstanden over ontstaan, -stel je voor zeg…- Want dat is apart...

Een goede ... (vul zelf het dagdeel in, gelijk aan dat van het moment waarop u dit leest) gewenst.

Ps.

Ik heb ook een hoog IQ, maar dat was al wel duidelijk geloof ik.

Vreemd genoeg heb ik ’n hekel aan literatuur, art house films, filosofie, top veertig muziek en nog meer van dat soort simpele dingetjes.

Apart toch, hè?!  

 

Helfrich (12/04/07 om 23:54:31):

Zenzero schreef:


Maar serieus, het zal niet de laaste zijn die de Nederlandse taal verijkt

Niet iedere herijking is een verrijking. Schrijf gvd Nederlands.

 

Zenzero (12/05/07 om 01:35:19):

oké, weer genoeg geklierd voor vandaag, ik ga slapen dat zal de baterij weer opladen en, dan heb ik strakjes weer genoeg energie om lekker, puur uit ballorigheid, foute opmerkingen en dergelijke op het forum te plaatsen.

'truste',

welterusten,

'trustûh,

'trusten,

wel-ter-usten,

'trustûh,

ter-ruste'

'trr-usten.

 

Zenzero (12/05/07 om 01:47:52):

Helfrich schreef:


Niet iedere herijking is een verrijking. Schrijf gvd Nederlands.


Maar ik begrijp, dat joe begrijpt, wat ik bedoel, althans dat begrijp ik hier uit, reeds.

Tevens begrijp ik hier uit dat joe de hele tekst met,  berijpelijkerwijs, groeiend en enorm veel onbegrip hebt gelezen,
en om die reden daarop niet echt, voor mij althans, begripvol hebt gereageerd, toch?

Of begrijp ik het nu verkeerd.

Onbegrijpelijk zeg.

Als voor nog niet begraven graven graven graven graven, graven graven gravengraven. (Kees Torn)

 

sixela (12/05/07 om 09:01:11):

Batchainpuller schreef:

En als het op Absint aankomt schiet meneer uit zijn sloef, geweldig, mag hoor, ja het spellen, men excuses, maar vaak laat ik wel een steek vallen.

Je kan je gewoon niet voorstellen hoeveel de karrevrachten dee-tee-fouten me storen op astroforum. Maar ja, dáár mag ik er niet over melken.


ja op men vraag van wat men eens zou moeten proeven, komt ie meteen met een fles van 1914 aan,

Zo was je vraag niet gesteld.


kbedoel iets wat nu verkrijgbaar is en algemeen aangenomen wordt als een goede absint.
En ook betaalbaar is voor de sterveling.

Betaalbaar is het nimmer.


Duplais  72% II
Absinthe Blanche De fougerolles 72% II

waarvan ik die met een sterretje echt niet te drinken vond en die met II streepjes hebben me een lekkere en leuke avond opgeleverd.

Goed. Je lust dus absint ;). Welkom.

Nog te proberen, om een beetje variatie te proeven: Helfrich, Marteau, Belle Amie, de Jade PF1901, Roquette (1797),  Eichelberger, Alandia Maison, Doubs Mystique (een beetje snoepachtig maar toch nog absint) en bij de blanches La Valote Martin, Combier Blanchette, Brut d'Alambic.

Je mag gerust meedoen, maar een beetje voorzichtiger snuiven van de lokale subcultuur voor je berichten stuurt mocht ook wel.

 

Helfrich (12/05/07 om 10:23:30):

Zenzero schreef:


ik begrijp

En dan te bedenken dat die rooie niet dronken is als hij zijn kakografieën hier neerplempt. Godsallemachtig zeg.

 

Helfrich (12/05/07 om 11:00:20):

sixela schreef:


Doubs Mystique (een beetje snoepachtig maar toch nog absint)

Our aim in formulating and distilling Doubs Mystique Carte d'or was simple: we wanted to make, absolutely without regard to cost or technical difficulties, the finest, most complex, most delicious absinthe possible.

Je vindt dat dat niet zo heel goed gelukt is?

 

Zenzero (12/05/07 om 14:04:00):

Helfrich schreef:


En dan te bedenken dat die rooie niet dronken is als hij zijn kakografieën hier neerplempt. Godsallemachtig zeg.


Correctement. Ik heb dat ook niet nodig.

Deze frase zou dan ook zonder twijfel meer van toepassing op mij kunnen zijn:

"Ohne Alkohol bringt man sich auf Stufen der Kultur zurück, die man überwunden hat."

Denk ik.

 

Batchainpuller (12/05/07 om 16:10:37):

Goh de reply's here laten wel duidelijk merken dat absint mensen "aparte" mensen zijn die vaak over een vorm van intelligentie beschikken die zich net iets anders uit, en waarin de bitterheid die dit vaak met zich meebrengt als een soort humor in de omgangsvorm gegoten wordt.
Amusant.

Ah La Valote Martin en Jade stonden al langer op men probeerlijstje.
En ja die Helfrich kan ik best ook maar eens proberen.

Verder ja de absint zoektocht zal ik zelf wel voortzetten...
T'is gewoon drogisterijen en zelf apotheken in de omgeving bekijken me alsof ik in de verkeerde eeuw zit als ik hierachter vraag, in poedervorm kunnen ze het me wel geven.... maar niet puur natuur.

Absint betaalbaar, ja in verglijking met vele andere alcoholische dranken is het wel een duur goedje.
Maar als het goed is, is het wel een goed goedje en vind ik het dat zeker waard.
Zoals ik al zei, goeie champagne of goede absint geven me een veel heldere en actieve dronk dan bier, wijn, of andere dingen.
En sommige weken krijg ik 60+ uren gedaan dus kmag me wel geregeld trakteren.

Ja Sixela in dat andere forum mag je idd niet teveel opmerking of je krijgt er ook een berisping voor, zelf voor zoiets nuttig als iemand op zijn grammatica te wijzen.

Maar richt daar je irritatie eerder naar het onderwijs, kan me herinneren dat in 5de jaar middelbaar ASO meer dan de helft van de leerlingen niet wisten hoe het zat met DT en dergelijke, en ook  zware onvoldoende's kreeg mits zeer nauwkeurige verbetering, maar laksheid is troef alom.



 

Zenzero (12/05/07 om 17:27:11):

Hé, hé, hé ik ben dyslectisch, dus die beredenering gaat in mijn geval niet op, dat je het weet.

Verder geef ik nergens niks niet om en vind ik
bijna alles best.

 

Helfrich (12/05/07 om 19:16:15):

Aan dyslexie ligt een zogenaamd fonologisch tekort ten grondslag. Dyslectici hebben moeite om geschreven tekst (grafemen) te koppelen aan klankeenheden (fonemen).

Bij het maken van dt-fouten is juist precies het omgekeerde aan de hand: de grafemen worden louter gekoppeld aan klank en niet aan betekenis of grammaticale functie.

Er is geen reden waarom dyslectici niet zouden kunnen leren vervoegen (behalve misschien dat ze minder lezen en schrijven, daardoor minder ondergedompeld zijn in de taal en dus minder vertrouwd zijn met het correcte gebruik daarvan).

Ik heb het hier over ontwikkelingsdyslexie en niet over de veel vaker voorkomende pseudodyslexie die voornamelijk is toe te schrijven aan de voortschrijdende imbecilisering van het onderwijs.

Hier staat nog eens hoe eenvoudig het is: http://www.senile.nl/help.php?id=9. Het heeft meer met elementaire logica dan met taalvirtuositeit te maken.

 

radioflux (12/05/07 om 21:39:01):

Dyslexie hoeft niet te betekenen dat iemand zich niet helder zou kunnen uitdrukken. Onder dyslectici bevinden zich beroemde schrijvers zoals Roald Dahl, Sir Francis Bacon, Agatha Christie, Samuel R. Delany, Lewis Carroll en, jawel, Gustave Flaubert.

 

Helfrich (12/05/07 om 23:12:49):

Batchainpuller schreef:

"aparte" mensen

L'absinthe rend fou, en effet.

 

Zenzero (12/06/07 om 23:04:04):

Euhm, daar gaat m'n mooie excuus, waarvoor dank

Geld het ook voor dyscalculie of dyscalculatie?

Kan ik dat tenmisnte nog aanvoeren als reden, op een mathematica forum.

 

Zenzero (12/07/07 om 00:29:27):

sixela schreef:


...En veeg je voeten eens af aan de deur...

Ai!

Ik veeg, bij voorkeur, mijn voeten af op de mat aan of bij de deur.

Om mee te beginnen en tevens direct weer mee te eindigen.

Want als we dan toch bezig zijn. ;D

 

sixela (12/07/07 om 10:25:58):

Zenzero schreef:


Ai!

Ik veeg, bij voorkeur, mijn voeten af [op de mat] aan of bij de deur.
Precies. "Aan" heeft meerdere betekenissen, en als je de verkeerde kiest, liever aan de deur van iemand anders.

 

Batchainpuller (12/07/07 om 10:43:40):

Zenzero schreef:




Want als we dan toch bezig zijn. ;D


Gaan we zo bezig blijven  :)

Lijkt wel praten als in de jaren '60, : Excuseert u mij maar de terminologie en grammatica die u toepast zijn  niet conform aan onze standaard nederlandsche taal  en indien u mij wenst aan te spreken gelieve ik u te verzoeken u zo nauwkeurig mogelijk aan de regels en kunst der letteren te houden, anders kan ik totaal niet begrijpen wat u bedoelt.

Dan vraag ik me af : Absint drinken, is dat niet gevaarlijk?

 

Zenzero (12/08/07 om 01:42:18):

Helfrich schreef:

Er is geen reden waarom dyslectici niet zouden kunnen leren vervoegen (behalve misschien dat ze minder lezen en schrijven, daardoor minder ondergedompeld zijn in de taal en dus minder vertrouwd zijn met het correcte gebruik daarvan).

Ik heb het hier over ontwikkelingsdyslexie en niet over de veel vaker voorkomende pseudodyslexie die voornamelijk is toe te schrijven aan de voortschrijdende imbecilisering van het onderwijs.

radioflux schreef:
Dyslexie hoeft niet te betekenen dat iemand zich niet helder zou kunnen uitdrukken. Onder dyslectici bevinden zich beroemde schrijvers zoals Roald Dahl, Sir Francis Bacon, Agatha Christie, Samuel R. Delany, Lewis Carroll en, jawel, Gustave Flaubert.


Na und? Wat heeft dat met mij te maken, ieder geval is uniek en dient als zodoende beschouwd te worden en niet volgens wat gedateerde  statistieken uitgewezen hebben. Hadden ze overigens ook allemaal ADHD en dyscalculatie?
Ik kan me ‘tuurlijk vergissen hè, dat gebeurd me, volgens anderen, wel vaker.

Het huilen, staat mij nader dan het lachen, ondanks het feit dat ik er zelf schuld aan ben en deze ellende over mezelf heb afgeroepen.

Hoe benadruk je in godsnaam sarcasme in een tekst?

Alsjeblieft vertel het me, om dit soort quasi deskundige prietpraat en dito reacties waar ik h-e-l-e-m-a-a-l maar dan ook helmaal niets aan heb, in het vervolg te voorkomen.

Alsof je 'n emmertje stront leeg kiepert!

 

Zenzero (12/08/07 om 15:23:43):

Ik heb gewoon last van o.a. dyslexie en dyscalculie, en da's best erg hoor, dus wil ik dat jullie 'n beetje extra lief en aardig tegen mij zijn.

Peace and understanding dat is alles wat ik vraag.

En aandacht voor mijn problematiek, ik kom hier toch zeker niet om over absint te praten, tsss!

 

F@TM@N (12/08/07 om 16:09:12):

En aandacht voor mijn problematiek


Je bent gewoon een erg druk ,,, erg aanwezig baasje  ;D ;D ;D
Ben blij dat ik niet met je samenwoon.... maar wil je wel graag een keer ontmoeten.

 

Helfrich (12/08/07 om 23:51:35):

Die rooie kwam vandaag weer even wat leven in de distilleerderij brengen. Het is altijd wel lachen, maar daarna ben je compleet kapot.

 

Batchainpuller (12/09/07 om 00:00:49):

Dit is wel een zwaar vermoeiend forum,
lijkt een beetje op zaterdag s'ochtends om 6 uur het sleutelgat zoeken als je straalbezopen bent.

Goh beetje ontmoedigd om hier eigenlijk nog iets te posten.
aangezien ik het toch eigenlijk wel een beetje over absint wou hebben.

Vanaf wanneer in de geschiedenis vinden jullie dat het goedje absint genoemd mag worden?
Want ja ik sprak eerder al over een medisch drankje en in de tijdlijn hier staat ook als eerste de kartuizer monnik met een kruidenelixir.

Daar ligt eigenlijk een deel van men intresse, ik hou van absint en zijn smaak, maar kwil eigenlijk de kracht van het grote aantal kruiden in een soort elixir of tinctuur, dan moet het zelf misschien helemaal niet gedistilleerd worden.
Dan behoud je dus waarschijnlijk wel een vrij ondrinkbaar bitter goedje dat enkel met de theelepel gesmaakt kan worden maar mss wel effectief.
Hoewel ik mss graag wel ook een drinkbaar absintje zou willen fabriceren.

En nee ik ben niet op zoek naar de hallucinogene effecten, daarvoor zijn er andere middelen zat, maar absint heeft wel een aparte dronk.
Kvind het gewoon een erg verfrissend middel. (tot op een bepaald punt)
Ksta ook op het punt om zweedse kruidenbitter (geweldig goedje) te maken en heb hier trouwens ook alsem voor nodig.
En nu bij het schrijven van dit schiet me te binnen waar ik het kan krijgen in men stadje.

Bij het vrouwtje die de zweedse kruidenbitter zelf maakt, daar heb ik al heel lang een paar grote flessen van en die zijn bijna op, en ze heeft me toen het recept en bereidingswijze gegeven... maar kga er niet zo graag langs, aangezien een bezoek niet zonder ellelange verhalen kan over allemaal mensen die ik niet ken of niets mee te maken heb.

 

Helfrich (12/09/07 om 00:22:00):

Absint is ook een zwaar vermoeiende business, dus wat dat betreft is dit wel een goed forum.

Alsem is toegepast in diverse dranken, zoals absintwijn, vermout en diverse bitters. Wat we als absint kennen ontstond eind achttiende eeuw in Val-de-Travers en is een distillaat van ondermeer anijs, alsem en venkel.

 

Zenzero (12/09/07 om 00:43:48):

F@TM@N schreef:



Je bent gewoon een erg druk ,,, erg aanwezig baasje  ;D ;D ;D
Ben blij dat ik niet met je samenwoon.... maar wil je wel graag een keer ontmoeten.


Sympathiek hoor, dat meen ik serieus, maar weet je dat laatste heel zeker?

Dat je niet met me samen wilt wonen valt me dan weer tegen van je, ik ken namelijk mensen die niet weg bij me zijn te slaan.

 

Zenzero (12/09/07 om 00:47:17):

Helfrich schreef:

Die rooie kwam vandaag weer even wat leven in de distilleerderij brengen. Het is altijd wel lachen, maar daarna ben je compleet kapot.


Ik heb nog energie zat voor iemand van veertig lentes, jij niet hè, ouwe lul.

Ik vraag me alleen steeds vaker af, waarom ik in m'n slaap gewoon door praat...

 

Helfrich (12/09/07 om 01:43:26):

Doe er wat mee, zou ik zeggen. Trek volle zalen of zo.

 

Zenzero (12/09/07 om 01:47:52):

Ik heb dus niet all u'r will to live van je ontnomen, want je bent nog best scherp.

Of maak ik nu een grapje?

 

Zenzero (12/09/07 om 02:26:34):

Batchainpuller schreef:

Dit is wel een zwaar vermoeiend forum, lijkt een beetje op zaterdag s'ochtends om 6 uur het sleutelgat zoeken als je straalbezopen bent.

Goh beetje ontmoedigd om hier eigenlijk nog iets te posten.
aangezien ik het toch eigenlijk wel een beetje over absint wou hebben.


Laat je niet ontmoedigen, de onzin alhier hoort ook gewoon in Het café, om onduidelijke redenen wijken we regelmatig af van waar het op dit forum eigenlijk om draait.

Ik kan je alleen maar vertellen, vanuit eigen ervaringen verder heb ik veel gehoord van o.a. Helfrich, barski en Sixela.
En die kunnen dat zelf denk ik beter aan je vertellen.

Neemt niet weg, dat jouw vraag 'n antwoord verdient.

Wat dat distilleren betreft, volgens mij is het qua smaak altijd beter om een maceraat of, kruiden in alcohol mengsel, te distilleren, hiermee raak je de als negatief ervaren, bittere aspecten en onreinheden kwijt, maar let wel macereren, en niet vergisten,

Je moet het gewoon, met 'n boek of informatie van het www, wat gezond verstand, rustig aan en met beleid, het experiment niet schuwend, al doende leren..

Let wel, distilleren is in de meeste landen binnen de Europese unie wettelijk verboden, dus raad ik aan om je er eerst van te vergewissen, welke wetten er aldaar voor gelden, en neem dus geen onnodig risico!

Je mag wel vlugoliën winnen uit bijvoorbeeld lavendel en er zijn dacht ik nog breed scala aan kruiden, die zich daar eveneens voor lenen.

Misschien ken je wel iemand werkzaam bij een kleine distilleerderij of iets dergelijks, die je mengsels wil distilleren tegen vergoeding.  

Wat voor "drinkbare" recepten heb je zoal?

 

Helfrich (12/09/07 om 03:20:43):

Zenzero schreef:

Of maak ik nu een grapje?

Je weet dondersgoed dat ik de pest aan humor heb.

 

Batchainpuller (12/09/07 om 11:40:00):

Ah, wel ja het is eigenlijk bij een kameraad wiens vader dat een kleine distillerij heeft dat ik het zou laten distilleren, en die maakt al jaren streektproducten die in verkocht worden dus volgens mij zit dat daar wel goed.

Drinkbare recepten wat bedoel je?
Kdenk dat ik eerder ondrinkbare recepten heb.
Die enkel zeer verdund genuttigd kunnen worden.
En het Absint recept dat ik heb is op basis van Alsem, steranijs, venkelzaad, hysop, korianderzaad, citroenmelisse en kalmoes.
en na het distillaat nog een kleuring met munt, zoethoutwortel, citroenshil en citroenmelisse
Kzou er ergens nog ne kruidnagel durven bijsteken.






 

Helfrich (12/09/07 om 12:11:59):

Als de verhoudingen deugen kan het distillaat wel goed worden. Een kleuring met munt en zoethout zuigt. Gebruik liever hysop en pontica.

 

Helfrich (12/09/07 om 12:15:53):

Zenzero schreef:

ik dat jullie 'n beetje extra lief en aardig tegen mij zijn.

Het liefdesforum vind je hier. Daar kun je ook goed de loftrompet steken over Libertine 68.
Sorry, die was te makkelijk.

 

Zenzero (12/09/07 om 15:23:25):

Excuses aanvaard, je blijft lief, aandoenlijk en bovenal Helfrich.

 

Zenzero (12/09/07 om 16:12:51):

Helfrich schreef:


Je weet dondersgoed dat ik de pest aan humor heb.


Maar je lacht te frequent - althans in mijn aanwezigheid -

Dus die uitspraak klinkt niet echt overtuigend.

 

Batchainpuller (12/09/07 om 17:35:36):

Helfrich schreef:

Als de verhoudingen deugen kan het distillaat wel goed worden. Een kleuring met munt en zoethout zuigt. Gebruik liever hysop en pontica.



Zoethout nergens te gebruiken? khou wel van zoethout.
Inderdaad kheb het net nog eens bekeken beetje absintalsem voor kleuring staat er nog bij.

verhoudingen voor een liter zijn
30 gr. alsem ,8.5 gr Hysop, 1,8gr kalmoes, 6 gr melisse, 30gr anijszaad, 25g venkelzaad, 10 gr steranijs, 3,2gr korianderzaad.

En na het distillaat kleuring
met 4,2gr munt, 1,1gr melisse, 3gr alsem,1gr citroenschil en 4,2gr zoethout.

Maar je stelt dus voor om het zoethout en de munt weg te laten en hysop in de plaats.

Op welke manier zuigt het?

Voor Zenzero, wanneer begint ie met zuigen?
-Ach deze is pas twee weken, maar ik denk dat het zuigen vanavond al gaat beginnen.

en bijkomend.
de discipline van de Duitse dieren is daarintegen spreekwoordelijk.



 

Helfrich (12/09/07 om 18:04:31):

Zoethout in de kleuring geeft een niet zo fraaie bruine kleur en een overheersende dropsmaak. Ik ken niemand die het vaker dan één keer geprobeerd heeft. In het distillaat voegt het niet veel toe omdat er maar heel weinig van meekomt (ook de bloeddrukverhogende glycirrhizine blijft achter).

 

Zenzero (12/09/07 om 18:14:19):

Dat laaste, Batchainpuller, ik kan het begrijpen dat zuigen, maar toch ook niet weer dan wat je er dieren Duits gewijs mee bedoeld?

Ik kan me niet herinneren zoiets, zelfs ook maar criptisch, te hebben opgemerkt.

Leg het mij eens uit

 

Batchainpuller (12/09/07 om 18:16:59):

Ok, nog opmerkingen?

één run door de ketel genoeg?

En waarom geen munt in de kleuring, let wel ja kweet ook niet welke munt, zijn er nogal wat, en sommigen zijn inderdaad echt niet zo lekker.

 

Batchainpuller (12/09/07 om 18:20:46):

Oh, ja nee khaalde der voor jou twee quote's uit de dierenwinkel bij...
waarmee je ook makkelijk verwarring kan zaaien.
Tenzij dat heel je post natuurlijk ironisch bedoeld was :D

 

Helfrich (12/09/07 om 18:26:40):

Munt domineert nogal. Het is beter om het in kleine hoeveelheden in het distillaat toe te passen ter "ondersteuning" van andere ingrediënten, terwijl je het nauwelijks tot niet proeft. Nou ja, dat vind ik.

Bij voorkeur distilleer je in één keer en splits je daarbij de naloop op het juiste moment af. (Je kunt ook vanaf een bepaald punt fracties afsplitsen die je opnieuw distilleert, maar dat vereist de nodige ervaring.)

 

Zenzero (12/09/07 om 18:30:50):

Batchainpuller schreef:

Oh, ja nee khaalde der voor jou twee quote's uit de dierenwinkel bij...
waarmee je ook makkelijk verwarring kan zaaien.
Tenzij dat heel je post natuurlijk ironisch bedoeld was :D


Eh, ja en wel.

Ik had al een vaag vermoeden, but you had me there

 

Helfrich (12/09/07 om 21:11:51):

En pontica. Gebruik pontica in de kleuring. Een absint zonder pontica heeft toch iets onafs, vind ik.

 

sixela (12/09/07 om 21:56:49):

Batchainpuller schreef:


Dan vraag ik me af : Absint drinken, is dat niet gevaarlijk?

Bij overdrijven wel, ja. Het bevat namelijk dat lastig goedje dat men ethanol noemt.

 

sixela (12/09/07 om 22:00:59):

Batchainpuller schreef:

Drinkbare recepten wat bedoel je?


http://www.oxygenee.com/absinthe/books4.html


 

sixela (12/09/07 om 22:04:09):

Batchainpuller schreef:


En het Absint recept dat ik heb is op basis van Alsem, steranijs, venkelzaad, hysop, korianderzaad, citroenmelisse en kalmoes.

Eerder veel groene anijs en slechts een tikkeltje steranijs. Het parfum is heel verschillend.

Het venkelzaad moet absoluut zoete venkel (meestal uit de Provence) of zelfs Florentijnse venkel zijn - Indiase venkel heeft bakken fenchone en dat is gruwelijk.

 

sixela (12/09/07 om 22:10:55):

Batchainpuller schreef:

Ok, nog opmerkingen?

één run door de ketel genoeg?


Als je erg bedreven bent wel, maar het is niet zo makkelijk de erg nare naloop van de rest te scheiden - stop je te vroeg, dan blijft er nogal wat in het maceraat (onder meer een deel van de anethol); stop je te laat, dan heb je het wilde aroma van gedragen sokken.

Er bestaat een (commercieel niet zo populaire) "Tex-Rex" methode waar je eerst een deel "proper" distillaat maakt en daarna een tweede deel maakt door heel aggressief voort te distilleren (tot ver in de naloop) en dat tweede deel een tweede maal distilleert. Dan wring je er meestal makkelijker veel anethol uit.

Tussen haakjes, alles staat of valt met de kwaliteit van vooral de drie basisingrediënten (groene anijs, alsem, venkel). Er wordt jammer genoeg veel trope verkocht.


 

Helfrich (12/09/07 om 22:20:08):

Het eenvoudigst lijkt me om de middenloop op tijd te stoppen, de naloop uit te distilleren en deze de volgende keer weer mee te nemen. Zolang er niets aanbrandt is er weinig risico.

 

Batchainpuller (12/09/07 om 23:21:57):

Juist, wanneer te stoppen lijkt me inderdaad the trickiest part.
Voort is distilleren niet zo moeilijk, temperatuur controleren en geduld hebben.
Maar de scheiding, het één is giftig, het ander smaakt verschrikkelijk. kzal wat extra maken en voor de veiligheid ietsje te vroeg stoppen.

als ik een goed stuk middenloop heb is dat toch genoeg om verder op te werken?

Ja kwaliteit basisingrediënten is ook in de keuken heel belangrijk, het verschil in smaak aan vlees, fruit en groenten kan gewoon enorm zijn, en als je der heel goede verse en smakelijke hebt, is je gerecht ook 10 keer zo lekker.

Ok geen indiase venkel,  de verhouding steranijs anijszaad is 10gr en 30gr per liter.

Kzal proberen goede kruiden te vinden.





 

sixela (12/09/07 om 23:25:29):

Batchainpuller schreef:

Ok geen indisase venkel,  de verhouding steranijs anijszaad is 10gr en 30gr per liter.



Vergeet niet eens de 19de eeuwse bronnen te raadplegen (link in een eerder bericht). Niet dat je dat allemaal slaafs moet volgen, maar je kunt er wel wat in vinden.

 

Helfrich (12/09/07 om 23:44:22):

Batchainpuller schreef:


als ik een goed stuk middenloop heb is dat toch genoeg om verder op te werken?

Onderschat de naloop niet.

 

sixela (12/10/07 om 08:32:44):

Helfrich schreef:


Onderschat de naloop niet.

Inderdaad.
En als men de naloop niet apart herdistilleert recycleert men die trouwens de naloop in het volgende maceraat, en pas na een paar toertjes smaakt de absint echt zoals het hoort.

 

Barski (12/10/07 om 08:40:36):

Wellicht dat de wijzen van dit forum het in hun enthousiasme vergeten zijn maar voor alle duidelijkheid:

[b]Het zelf distilleren van alcoholische dranken is zonder vergunning verboden in alle Europese landen. [/b][b]Ook dient men een vergunning te hebben voor het bezit van een distilleerketel. [/b]Onze Duitse buren waren dat op een gegeven moment vergeten met  als gevolg dat een fervent absintliefhebber zijn clandestiene ketel kon inleveren.

Kortom, praat vrolijk verder maar weet dat Helfrich en Kroeze hier de enigen zijn die absint mogen maken. Voor ieder ander zou ik willen adviseren om rekening te houden met de wetten en regels die verbonden zijn met distilleren als bezigheid.

 

Barski (12/10/07 om 08:51:00):

Ik lees trouwens net opde 3e pagina dat Zenzero het ook al benoemde. Dan toch: een gewaarschuwd mens telt voor twee.

 

Helfrich (12/10/07 om 09:03:35):

De Vleermuiskettingtrekker zegt in deze thread:

Ah, wel ja het is eigenlijk bij een kameraad wiens vader dat een kleine distillerij heeft dat ik het zou laten distilleren, en die maakt al jaren streektproducten die in verkocht worden dus volgens mij zit dat daar wel goed.


Ik ben overigens wel benieuwd welke kleine distilleerderij dat dan is.

 

Batchainpuller (12/10/07 om 10:05:11):

Maar het bespreken hoe dat je absint moet distilleren is toch niet verboden?

Kzal eens horen hoe het daar noemt, maar die maken toch al jaren van die rare fuitjenever achtige toestanden, die op de markten en in enkele winkels hier in de buurt verkocht worden.

Ja van de Naloop heb ik ook al gelezen dat ze die altijd terug meenemen, dus moet je die ook zeer goed behandelen,
want die bepaalt blijkbaar dan uiteindelijk het karakter van jouw persoonlijke samenstelling?

Trouwens verbod op distilleren van alcohol.
Kvind het beleid al jaren hypocriet en idioot.
Drugs mogen niet, maar die hard drug alcohol mag wel overal verkocht en genuttigd worden, en brengt uiteindelijk sociaal maatschappelijk een hele hoop ellende mee als je alles nagaat.  
De politie zelf is ook zeer grote fan van dit alcohol goedje, toen ik ooit op het bureau ondervraagd werd, zeiden ze : ja je rookt dus graag geregeld een joint, maar zou een glasje cognac niet beter zijn.
Daar heb ik hun toen toch ook wel op gewezen, dat dat wel een veel zwaarder vervangmiddel was.
Oh, het ging ook goed zijn voor men dossier als ik eens op gesprek ging gaan bij de maatschappelijk assistent, toen ik vroeg wie het was, en ik hoorde dat ik hem kende : zei ik oh die, nee liever niet, die ben ik al genoeg op café tegengekomen, vaak zat en zagen... waarop de ene rechercheur raar op keek, van nee! en de andere hem aankeek van ja, dat heb ik ook al wel gehoord.
:-)
Hun conclusie was dat ik wel een goed en intelligent genoeg mens was om verantwoordelijk om te gaan met de dingen... maar ze zeiden dat ze in hun werk al wel veel andere situaties meemaakten.
En ja dat snap ik ook, vandaar kweek een maatschappij vol mensen die verantwoordelijk met alles kunnen omspringen en waar de neiging tot misbruik verdwijnt.

Kwil wel eens zien wat een verbod op alcohol voor gevolg heeft, heel waarschijnlijk hallucinante situaties, sociale onrust en rellen zouden niet veraf zijn.  


 

Helfrich (12/10/07 om 11:09:50):

Fruitjenevers? Hebben ze wel een distilleerketel of mengen ze alleen smaakjes met alcohol?

Het verbod op distilleren heeft meer met accijnzen te maken. Ze zouden het distilleren van veraccijnsde alcohol misschien juist moeten toejuichen omdat je altijd wat verliest en dus altijd te veel betaalt.

Ik heb geen idee of een borrel kwalijker is dan een joint of juist niet. Het is meer iets voor statistici, hulpverleners en andere bemoeizieke wijsneuzen om daar een uitpraak over te doen op basis van de laatste uit onderzoek gebleken feiten.

Van een borrel ga ik me altijd beter voelen, zo tegen het einde van de dag, en ik kan er zorgwekkend veel van op voordat ik me er slechter van ga voelen. Van een joint word ik direct beroerd, hoe vreemd dat ook is, gezien mijn tamelijk gematigde toxicomanie, maar ik houd ook niet van de geur en de smaak, dus dat treft. Het zal te maken hebben met de manier waarop ik bedraad ben.

 

sixela (12/10/07 om 11:21:24):

Batchainpuller schreef:

Kwil wel eens zien wat een verbod op alcohol voor gevolg heeft, heel waarschijnlijk hallucinante situaties, sociale onrust en rellen zouden niet veraf zijn.  


http://en.wikipedia.org/wiki/Prohibition_of_alcohol

Er zijn al genoeg sociale experimenten op grote schaal geweest, zoals je ziet.

 

Batchainpuller (12/10/07 om 12:01:49):

Met als gevolg? dat staat er niet bij,
maar er zal wel opstandigheid geweest zijn zoals bij de drooglegging in Amerika, en Moonshining zal ook wel door tot voorheen wetsrespecterende burgers bedreven zijn geweest.

Wel ja, ieder zijn ding hé, kzeg niet dat er iets mis is met verantwoord gebruik van alcohol,
Maar voor mij hoef je geen statistieken op te maken om te zien dat er A. veel meer alcoholgebruikers zijn dan andere druggebruikers.
B. Druggebruikers vaak ook nog eens alcohol consumeren.
C. Veel huishoudelijk geweld en ruzies en verkeersongevallen onstaan ook vaak na drankmisbruik.

geef me een videocamera en ik kan u twee docu's maken over caféleven, één hip en leuk en het ander schrijnend en triestig.
Sja dat kan bij alles eigenlijk... als je maar mensen tegenkomt waarbij misbruik en de gevolgen daarvan eerder hun leven bepalen. En zo zijn er heel wat, vaak verdokend, vaak lang aanslepend.

Mja goed, doet er nu niet toe.
Kdenk wel dat ze een ketel hebben staan, anders had ie het niet vermeld.
Hij is zelf laborant, dus ik denk wel dat ie weet wat een distilleerketel is.
de ouders zijn zo'n fruitboeren familie die hun spul verwerken tot allerlei drankjes en voedsel.

Mja goed maar Ik zie hem binnenkort zal me meer informeren, en anders zoek ik wel ergens waar het mag en ik men experiment kan voltooien.

Dan komt het er nu op aan om de juiste kruiden nog te vinden, ja het meeste is niet moeilijk

maar ja bijvoorbeeld Pontica is toch ook een alsem.
waar ga ik dat vinden?

Oh ik zie net, bij Helfrich :D





 

Helfrich (12/10/07 om 12:17:07):

Artimisia pontica is Roomse alsem, petite absinthe. Het is minder sterk aromatisch dan absintalsem, "grassiger" en minder bitter. In de kleuring is het eigenlijk onmisbaar.

Ik je er inderdaad wat van opsturen als je wilt.

 

sixela (12/10/07 om 12:21:54):

Batchainpuller schreef:

Met als gevolg? dat staat er niet bij,


Wel als je van daaruit even klikt.

Wat zei Rockefeller (één van de meer fervente verdedigers van prohibitie) achteraf?


When Prohibition was introduced, I hoped that it would be widely supported by public opinion and the day would soon come when the evil effects of alcohol would be recognised. I have slowly and reluctantly come to believe that this has not been the result. Instead, drinking has generally increased; the speakeasy has replaced the saloon; a vast army of lawbreakers has appeared; many of our best citizens have openly ignored Prohibition; respect for the law has been greatly lessened; and crime has increased to a level never seen before.


 

sixela (12/10/07 om 12:39:18):

Helfrich schreef:

Het is minder sterk aromatisch dan absintalsem, "grassiger" en minder bitter. In de kleuring is het eigenlijk onmisbaar.


Direct een "verte" maken zou ik trouwens niet aanraden - de smaakevolutie van de kleuringskruiden is niet zo eenvoudig zonder ervaring te schatten. Pontica overheerst namelijk als die jong is de smaak nogal en is in het begin nogal grassig (een beetje zoals vers gesneden gazon of hooi dat kan zijn).

Je moet dus het goedje nog 3-6 maanden laten rusten voor je eigenlijk de definitieve smaak goed kan evalueren.

Zelfs de Zwitsers in de Val de Travers laten zich daaraan vangen - de traditie om Vertes te maken waren ze kwijt, en sinds ze daar weer mee zijn begonnen (omdat het verkoopt) gebruikt geen van hen pontica omdat ze het maar een raar hooismaakje vinden geven. En ze zijn arrogant genoeg om te denken dat het niet aan hen ligt ;).

Matter woont niet in de Val de Travers en heeft Markus Lion om hem af en toe aan te porren, en gebruikt dus wel pontica, samen met de klassieke hyssopus en citroenmelisse (en misschien een enkel truukje die niet helemaal orthodox is).

In sommige van zijn eerste zeer groene kleuringen was er trouwens bakken teveel  pontica - ik heb nog veel Prototype 27 als je wilt weten hoe teveel pontica in de kleuring smaakt...

Mijn raad: eerst eens een goede "blanche" proberen te maken, zonder kleuring. De individuele smaken van het distillaat zijn ook makkelijker te herkennen, dus denk ik ook dat je makkelijker de effecten van wat sleutelen aan het recept kan schatten.

Het is eigenlijk gezien de prijs bijna je reinste diefstal, maar Matter verkoopt wel kleine potjes met distillaten, telkens van een enkel kruid (van relatief goede kwaliteit). Misschien toch geen slechte investering als je echt geïnteresseerd bent in de bijdrage van de verschillende planten.

Zie de twee eerste Sonderangebote hier:

http://www.absinthe.de/shop/sonderangebote/



 

Batchainpuller (12/10/07 om 12:39:38):

Ah wel ja dus.

Zo zie je een verbod werkt averechts.
Je moet eerder de bevolking begleiden in verantwoord gebruik.

Helfrich mss meteen ook een fles om te proeven meebestellen? :p

 

Batchainpuller (12/10/07 om 12:46:53):

Ah das geen slecht idee om een eerst zonder kleuring te werken.

Herken je inderdaad of je distillaat wel goed zit. en kan je daar eerst aan bijschaven. en dan voorzichtig nog kleur en aroma's toevoegen.

Of als dat dan goed zit een hoeveelheid maken en afsplitsen in testsamples die je met verschillende kruiden en hoeveelheden kleurt.

 

Zenzero (12/10/07 om 13:38:08):

Helfrich schreef:

...Het verbod op distilleren heeft meer met accijnzen te maken. Ze zouden het distilleren van veraccijnsde alcohol misschien juist moeten toejuichen omdat je altijd wat verliest en dus altijd te veel betaalt...


Ik denk dat je het aspect, veiligheid ook niet mag vergeten.

Zeker als je werkt met grote volumes.

Het is volgens mij niet voor niets dat men dat soort activiteiten naar industrie gebieden heeft verbant.

 

Helfrich (12/10/07 om 22:42:41):

Mja, de regelgeving is inderdaad van dien aard dat veel ondernemers in de grensstreek zichzelf naar het buitenland verbannen, maar dat is niet de reden dat thuisstoken illegaal is. De controlerende instantie houdt zich niet bezig met ruimtelijke ordening en milieu.

 

Helfrich (12/14/07 om 19:15:03):

Zenzero schreef:


Ik heb nog energie zat voor iemand van veertig lentes,

Bied ik die rooie een TV-debuut aan -- gaat ie er niet op in.

 

Zenzero (12/14/07 om 20:07:21):

Humor oké. Maar toon ook 'n beetje respect, ja!

 

Zenzero (12/14/07 om 20:15:35):

Helfrich schreef:


Bied ik die rooie een TV-debuut aan -- gaat ie er niet op in.

Ik blijf liever uit de spotlights van de objectieve media?!

 

Helfrich (12/15/07 om 01:38:09):

Wat zijn objectieve media? Het onverbiddelijk objectiverende oog van de camera?

 

Zenzero (12/15/07 om 02:19:49):

Ik voel me er niet toe geroepen dit aan je uit te leggen. Pias.

 

Zenzero (12/15/07 om 02:20:39):

Zenzero schreef:


Ik blijf liever uit de spotlights van de objectieve media?!

En eveneens uit die van de subjectieve

 

Helfrich (12/15/07 om 13:57:20):

Helfrich schreef:


Bied ik die rooie een TV-debuut aan -- gaat ie er niet op in.


Maar die groene gaat er wel op in. Ik ben benieuwd of er nog geflambeerd wordt: http://blog.myspace.com/index.cfm?fuseaction=blog.view&friendID=40937568&blogID=338289852

 

Helfrich (12/15/07 om 16:13:47):

Die groene is natuurlijk wel een stuk
prettiger om naar te kijken dan die rooie.

 

Helfrich (12/15/07 om 16:14:07):

Maar hoe zit dat nu met absint?

 

Batchainpuller (12/15/07 om 17:53:21):

Ja hoe zit dat nu met absint?

dat gedoe hier interessiert mich nicht.

Kheb een shoppingcartje bij alandia met een Verte de Fougerolles, La Valot Martin en een absinthe abisinthe amer

wil ik eens proeven.

sja is niet makkelijk om te weten wat goed is... er is zoveeel op de markt al.
Khou me nu eigenlijk vooral landsgebonden,
Franse en Zwitserse zijn degene die waar ik eerst veel wil testen, die Tsjechische toestanden heb ik al snel leren mijden.
en ja er zal verder nog wel hier en daar iets goed zijn.

Maar ja jullie hebben mss al teveel over absint gepraat.

 

Helfrich (12/15/07 om 18:23:11):

Batchainpuller schreef:

Verte de Fougerolles,

Behoorde een aantal jaar geleden tot de top van de Vertes. Smaakt naar thee. Komt uit de koker van LdF en wordt door vader en zoon De Miscault niet aanbevolen omdat ze liever Libertines verkopen.
La Valot Martin

Een La Bleue. Kinderabsint, maar wel een van de betere. Goed om te slempen tijdens het koken, zonder dat je omvalt voordat het eten klaar is.

en een absinthe abisinthe amer

Steranijsdistillaat met toegevoegde alsemolie. Zenzero heeft er laatst een impressie van gegeven, maar misschien dat je zijn postings over absint niet leest.

 

Batchainpuller (12/15/07 om 20:03:05):

Oei, die laatste mss beter overslaan, ja die ander wil ik toch wel proberen.

Wat dan wel Helfrich? een Helfrich?? :D of wat?

 

Helfrich (12/15/07 om 20:24:10):

De drie die je hebt gekozen behoren tot de beste. Al vind ik Lemercier echt niet goed, de markt wordt beheerst door zooi die oneindig veel erger is.

Ik denk dat je er goed aan doet om wat verschillende "typen" of stijlen van absint te proberen om te ontdekken wat je ligt. Misschien vind je La Bleue helemaal het einde, maar ik zou toch ook eens een klassiekere blanche proberen zoals Blanchette of Duplais Blanche. Verte de Fougerolles is redelijk representatief voor een klassieke Verte en daarom zeker een goede keuze. Als je die niet te drinken vindt dan is de kans klein dat andere Vertes voor je zijn weggelegd.

 

Helfrich (12/15/07 om 20:34:55):

O wacht, Duplais Verte had je al gehad. Die is ook wel redelijk representatief, ondanks de bedenkelijke kleur.

 

Zenzero (12/15/07 om 21:21:30):

En de Belle Amie, Obstinée, Marteau, en Jades dan?

Kom maar op...

 

Helfrich (12/15/07 om 22:17:56):

Ja eh, als ik ik mijn mening geef dan heeft de scherpzinnige lezer direct door dat ik een eigen commerciële agenda heb, omdat ik afgezonderd in een geitenstal toevallig de beste commerciële absint ter wereld maak.

Maar goed, Belle Amie. Te sterk en mogelijk te heet gekleurd. De dominante kleuring wordt snel bruin en daarom nu geprezen vanwege de gelijkenis met sommige vintage. In het distillaat trekt een zeepachtige koriander de boel uit balans. Desondanks: een van de beste nieuwe releases.

Obstinée. Een topper in de categorie "leuk geprobeerd". Goed drinkbaar, blinkt nergens in uit en heeft als defect een sterk overheersende pontica in de kleuring.

Marteau. De zoveelste in de reeks van Matter. Ongetwijfeld niet slecht, maar nu speciaal bedoeld voor Amerikaanse cocktailnichten. Wekt mijn belangstelling niet echt.

De Jades. Een paar jaar geleden zonder twijfel het beste dat er (legaal) te krijgen was. Perfect in de markt gezet als reproducties en als de allerbeste absint, met de maker als onderdeel van het product. Ondertussen kan de eerste de beste gedreven amateur in zijn kelder iets maken zonder de defecten van Jade. Sommige ingrediënten in Jade zijn evenwel buitengewoon goed.

 

Batchainpuller (12/16/07 om 02:01:51):

Ja die BDF vond ik wel ok vandaar de verte wil ik wel proberern en die Blanche l'Heure verte?

Yes Zenzero er zijn er nog vele anderen.
sja goedkoop is het niet dus een fles of 4 om het jaar mee te starten lijkt me al leuk, en wat variatie uitproberen.

En geen nood een Helfrich ga ik zeker eens proberen... maar eerst na nog wat andere richtingen verkend te hebben.

En die absint uit het museum in Oostenrijk? of is het in Zwitserland is dat iets?

Sja smaken verschillen natuurlijk maar veel blijft er natuurlijk niet over..

De Blanche van Duplais wil ik zeker eens proberen aangezien dat de Verte wel aangenaam was.

Die Versinthe Blanche heb ik ook graag en de gewone eigenlijk ook, en wordt zeer gesmaakt door vrouwelijke gasten.
het is zo'n zomers wandelingetje in Frankrijk af en toe kom je wat thijm en lavendel tijdens de wandeling tegen... sja ergens ook wel leuk.

 

Zenzero (12/16/07 om 02:17:21):

Ik ben blij dat ik Helfrich ken, advies kan je in veel gevallen veel geld besparen, door dingen niet aan te schaffen.

Kijk, smaken en voorkeuren lopen uiteen, maar als het niets toevoegt aan het huidige aanbod.

De Helfrich verte van 02.06, is qua kleur mooi in orde en tevens nog rijker van smaak.
Ik had nl. sinds lange tijd, de verte weer van de plank gehaald, het beste co recept ter wereld uit Nederland,
dat kan wel eens helemaal waar zijn.

Want toeval bestaat niet!

 

Zenzero (12/16/07 om 02:21:14):

Helfrich schreef:

Ja eh, als ik ik mijn mening geef dan heeft de scherpzinnige lezer direct door dat ik een eigen commerciële agenda heb, omdat ik afgezonderd in een geitenstal toevallig de beste commerciële absint ter wereld maak...

De Jades. Een paar jaar geleden zonder twijfel het beste dat er (legaal) te krijgen was. Perfect in de markt gezet als reproducties en als de allerbeste absint, met de maker als onderdeel van het product. Ondertussen kan de eerste de beste gedreven amateur in zijn kelder iets maken zonder de defecten van Jade. Sommige ingrediënten in Jade zijn evenwel buitengewoon goed.


Vergeet ook vooral niet de Jaune d'Or en de Blanche IV!


 

Helfrich (12/16/07 om 02:23:43):

Batchainpuller schreef:

die Blanche l'Heure verte?

Dat is een verdunde BDF. Op de Absinthiades 2006 was Blanche de l'Heure Verte ineens groen, wat natuurlijk buitengewoon eigenaardig is voor een blanche. Het is een product waarmee een eind weg geklooid wordt.

Die Versinthe Blanche heb ik ook graag en de gewone eigenlijk ook, en wordt zeer gesmaakt door vrouwelijke gasten.
het is zo'n zomers wandelingetje in Frankrijk af en toe kom je wat thijm en lavendel tijdens de wandeling tegen... sja ergens ook wel leuk.


Groene Versinthe is geen absint maar een gemacereerde pastis met een overvloed aan kruiden en compleet verpest met alsem.

 

Batchainpuller (12/16/07 om 02:59:02):

VDF dan en Valot Martin.
Die staan vast

Een Kallnacher?
Een Helfrich zal ik bij Helfrich moeten bestellen maar wat is er nog te ontdekken bij Alandia?

iets met de naam Alandia zelf?

Der is zoveel, en veel ziet er slecht uit.. maar hier en daar wel goed.

Sja ok Versinthe is geen Absint, en er zit wel een vreemde twist aan maar het heeft nog wel iets.
En het staat wel overal tussen de Absint.

Waar distilleert men nog een smakelijke Absinte die de naam toch waardig is en die via commerciële wegen gekocht kan worden...

 

Helfrich (12/16/07 om 03:01:18):

Kijk liever eens bij Markus. Wat is dat toch met Alandia?

 

Zenzero (12/16/07 om 03:23:31):

Batchainpuller schreef:

...
Waar distilleert men nog een smakelijke Absinte die de naam toch waardig is en die via commerciële wegen gekocht kan worden...


Kijk nou 's even hier:
http://www.absinth-bibel.de/catalog.php?lang=de
om 'n beetje 'n beeld te krijgen
en
http://feeverte.net/guide/archives.html
Het heeft mij m.u.v. mijn eerste aankopen (Kübler 53 Helfrich Verte) toch wel geholpen enigszins in de juiste richting te gaan zoeken, en tevens 'n beeld gegeven van wat er zoal als goed valt te beschouwen, en extreem slecht en duur!!

Ik heb nog niet zo gek lang geleden een promo verpakking Versinthe Blanche en Verte met lepel gekocht voor 14 Eurie, gewoon om te proberen en om iemand met het verschil tussen gedestilleerd, gemacereerd en/of geinfuseerd
kennis te laten maken, ik ga ook nog eens een Lasala, Deva of dergelijks proberen, ik moet weten hoe dat nou echt smaakt.

En het als ultiem te noemen, proeven van een vintage, wat me er aan herinnert dat er weer wat te koop is bij oxygenée

http://www.oxygenee.com/absinthe-buy/vintage1PRIVATE1

Zelf zoeken, proberen en ontdekken, bij Markus Lion, kleine flesjes bestellen, en dan...

Ik mis de magie, van de eerste absint
aankoop en de eerste ervaring, met het spul.
No geen jaar verder, en al verwend als de pest.

 

Batchainpuller (12/16/07 om 03:31:01):

Helfrich schreef:

Kijk liever eens bij Markus. Wat is dat toch met Alandia?



Kdenk gewoon handige website... of visueel aantrekkelijk... it's the MTV bling bling age we want it visual and we want it fast and now :D

 

Zenzero (12/16/07 om 03:50:21):

Voordat alles net iets te flits wordt, vooral niet met aanstekers gaan lopen klooien, als je die betere absint
gaat proberen, koop dan maar 'n flesje groenige Centraal Europa spiritus, fikt goed en is eveneens niet om te zuipen, maar dat wist je al.

Hoe harder het schreeuwt, hoe gelikter de site des te minder er wordt besteed aan de kwaliteit van het product, door het leuk en flitsend te brengen kunnen ze ook die rotzooi wel aan 'n doelgroepje hier, en 'n stel mafketels daar slijten...

Wist je 'tuurlijk ook al.

Moest ik toch even zeggen, vond ik nodig (ook voor mezelf)

En laat die Abisinthe 72 ed. alsjeblieft staan, weggegooid geld, ik flikker niet gauw iets door het putje, maar die bocht, xit zeg, wat 'n zonde van het geld...


 

Batchainpuller (12/16/07 om 13:43:42):

Neeje dat aansteker gedoe is niet van de partij.
kproef de meeste eigenlijk puur of voeg een minimum aan suiker en water toe tot als net de louche wat onstaat.
Met teveel water kom je al snel in gewonere pastis smaken.

sja maar het kan toch niet dat er maar een handvol absint te verkrijgen is.
of nee dat kan eigenlijk juist heel goed wel

 

Helfrich (12/16/07 om 22:49:36):

Pastis smaakt naar steranijs en zoethout. Goede absint niet, hoeveel water je er ook bij pleurt.

Je voegt water toe zodat de geuren goed vrijkomen, net zolang totdat het "boeket" perfect is. Dat is doorgaans niet zo min mogelijk.

 

Helfrich (12/16/07 om 22:52:03):

Batchainpuller schreef:


Kdenk gewoon handige website... of visueel aantrekkelijk... it's the MTV bling bling age we want it visual and we want it fast and now

Je volgt MTV om op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen in de toonkunst? Absint is niet "fast and now". Voor absint neem je de tijd.

 

Batchainpuller (12/17/07 om 10:21:47):

Ja, is wel waar, die Duplais bleef bijvoorbeeld zijn smaak behouden met meer water en dan is dat anders dan Pastis.

maar toch ik hou niet van teveel water,
geuren komen inderdaad vrij, maar kheb graag de sterkere smaak.







 

radioflux (12/18/07 om 13:03:51):

Helfrich schreef:

Smaakt naar thee.

Verdraaid, dat is natuurlijk waarom VdF me zo tegen is gaan staan, de laatste tijd. Die flagrante Darjeeling-smaak.

 

Algemene absintdiscussie